tisdag 10 september 2019

Koppla jordad lampa till ojordat uttag

Att det går att ansluta en jordad stickpropp i ett ojordat uttag beror på att det är tillåtet och medför ingen ökad risk. Så som jag tolkar texten om er lampa så får den anslutas utan att skyddsjordas och den ska heller inte skyddsjordas om rummet i övrigt saknar skyddsjord. Jag bor i en lägenhet från 70-talet.


Koppla jordad lampa till ojordat uttag

Vad jag kan se är det ojordade uttag i alla rum utan i köket där det är blandat. Jag har köpt en klass lampa där en jordad kabel är ansluten i sockerbiten.


Ska du exempelvis sätta in jordade eluttag i ett rum där det tidigare funnits ojordade så måste bytet utföras av en behörig elektriker. För att byta till jordade uttag så måste man dra ny, jordad el från den befintliga elcentralen.


Koppla jordad lampa till ojordat uttag

Du får alltså inte byta uttag från ojordat till jordat på egen hand. OM du bara "fuskjordar" en lampa så finns det en påtaglig risk att någon samtidigt tar i lampan (med isolationsfel) och något annat som är jordat. Visserligen har du kanske en jordfelsbrytare som då bör rädda livet, men en jordfelsbrytare skall man aldrig helt lita på, den är ett komplement för elsäkerhet.


Kan jag sätta jordad kontakt på gamla lampor? Kan man jorda en lampa själv? Nytt tillägg till standard för stickproppar och uttag.


Nu har jag köpt en ny taklampa och ser att inte den heller är jordad. Bäst är naturligtvis att fixa så att du har en jordat anslutning till din lampa. Jordar du ett uttag i ett rum måste du gjorda alla uttag.


Av samma anledning får det inte finnas både jordade och ojordade uttag i samma rum. Detta gäller alla utrymmen. Lampproppen har då två stift och armatursladden två ledare.


Markslöjd till kampanjpriser. Handla tryggt på Chilli. Styr eluttag, lampor etc. Bli medlem i Club Clas och du får tillbaka 3% i bonuscheckar på allt du handlar.


Om själva lampan saknar anslutning för att jorda så är det ok. Jorden finns där för att ström inte ska kunna gå från typ höljet på lampan till dig. Utan istället gå till jord (och då brukar också säkringen skjuta). Inte jordfelsbrytaren då?


Jordade uttag är säkrare, eftersom ett jordat uttag leder tillbaka och bryter strömmen om det skulle bli något fel på apparaten. En apparat kopplad till ett ojordat uttag kan bli strömförande, vilket kan medföra livsfara.


Koppla jordad lampa till ojordat uttag

Får jag koppla jordad lampa till ojordat uttag ? Så för att jorda de andra uttagen måste man: 1. Kabeln från lampan till de andra två uttagen måste bytas mot en ny kabel som har skyddsjord. Byta lampknappen mot en jordard. Nytt uttag till lampan för att den också ska bli jordad. Kabel till lampan har skyddsjor men det är ett ojordat uttag.


Kan inte vara farligare än att stoppa datorn i ett ojordat uttag. Köket är en annan 5:a, där finns så mycket jordade metalldelar att där är jordning av lampan att föredra. Skulle det bli fel på lampan och du tar i den samtidigt som något jordat får du dig en rejäl kyss om lampan inte är jordad. Precis som att euro-proppar passar i jordade vägguttag Hemmet ojordad lampa i jordat uttag.


Min lilla erfarenhet säger mig att detta är ett jordat uttag, korrekt? Ska jag då köpa en jordad kronkontakt, som jag sedan kopplar lampan till ? Nästa fråga är ännu dummare: kan jag sedan ko. Men har man klass 0-elsaker som man vill använda i jordade uttag så bör man vända sig till en kunnig elfirma som kan bygga om apparaten.


Det finns dock ett frånsteg och det är lampor som inte har några berörbara metalldelar -de får man byta stickpropp på från Ojordad rund till Jordad stickpropp men självklart skall man ha nödvändig kännedom om vad man gör. Jorden är i första hand till för att skydda dig.


Det du inte ska göra är att blanda jordad och ojordad utrustning. Jag kör dator, ljudkort, monitorer etc via samma stora jordade grenuttag!


På så sätt får alla prylar samma "jord", vilket jag inbillar mig undanröjer risken för problem. Stort utbud av lampor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.