onsdag 7 februari 2018

Borra i betongtak

Bli medlem i Club Clas och du får tillbaka 3% i bonuscheckar på allt du handlar. VVS-delar från oss. På den gamla goda tiden hade man inga större problem att få upp sina hyllor, tavlor, väggklockor etcetera på väggen.


Hur ska jag bära mig åt? Jag har borrat i material som är trivialt att borra utan slag för slag hade resulterat i större hål eller att det hade rasat ut stora delar. Nu ska jag sätta upp en lampa ovanför köksbordet, och jag behöver borra hål i taket för en krok. Att borra i betongtak.


Borra i betongtak

I ett betongtak utgör detta en utmaning eftersom det är mycket svårt, sprickor och marker lätt och du måste arbeta över huvudet. Svara Ny tråd Sök i ämne. Här finns problemlösare i form av handverktyg, elverktyg och maskiner, samt svets- och tryckluftsprodukter. FixarTV tipsar om hur man går tillväga när man borrar i betong.


Per Henrik Lundblom visar hur du borrar i kakel på rätt sätt. Med roboten kan däremot borrhålens position överföras direkt från byggnadens BIM-modell till robotens styrsystem. När man ska borra finns det en hel del specialverktyg och tillbehör för borrmaskiner i många olika utföranden: Du kan till exempel sätta slippapper med olika kornstorlek på sliprondellerna. För dig som gillar att fylla verktygslådan och fixa själv!


Det traditionella sättet att borra hål i betongtak för upphängning av rör, ventilation och kabelbroar är att en byggarbetare mäter och borrar manuellt utifrån arbetsritningar. Går man in med den inställningen så blir det lätt fel. Lättare infästningar kan göras med plastplugg. Du vet väl att vi också har mängder av reservdelar.


Nej, det är alltså inte “bara att borra ”. Det är bra för dig och bra för miljön. Borstar, slipstift och fräsfilar har olika former, så att du kan bearbeta alla tänkbara arbetsstycken. Nu är det bara att borra och skruva. För att montera olika inredningsdetaljer i betong har man tidigare alltid varit tvungen att använda plastplugg eller motsvarande.


Började borra, första hålet gick bra, andra hålet kom jag en 1. Aja, får flytta duken aningen framåt, så jag börjar borra motsvarande sida på andra sidan hållet, och ta mig fan om det inte var metall där också, så jag hoppar lite åt sidan. Paulina Kolm är dålig på att borra.


Borra i betongtak

Men nu ska man för första gången kunna skruva i betong utan att använda plugg. Jag skulle sätta upp en röd hjärtlampa för att min tvååriga dotter skulle sova tryggt på natten. När hon en dag skulle hänga en vägglampa på betongväggen fick hon en idé. Och har man bara borrat och pluggat på rätt sätt har man också alla skäl att vara nöjd med beslutet.


Hon hade fått nya tapeter och eftersom jag ofta borrar snett lade jag ned borrmaskinen igen. Nödlösningen blev att sätta upp vägglampan med hjälp. Pluggning är ett måste.


Borra i betongtak

Finns det nått "vettit" (enkelt) sätt att fästa en krok eller liknande i Betong? Trodde jag skulle behöva borra men så googlade jag på betongkrok och hittade din. Borrskola: Snickaren Björn Christiernsson reder ut vilken skruv, plugg och borr som ska användas till vilken sorts vägg. Skulle vilja hänga upp mina skidor på väggen eller i taket i källarförrådet, men pallar inte att borra upp krokar där nere (= då måste jag ta ut allt för det kommer bli dammit m.m.).


Frivilligt bidrag istället för betalvägg. Flashback har ingen betalvägg. Satt dit kraftiga järn pluggar som blir som ankare när man skuvar dit tillhörande krok.


Det var min pappa som satte upp krokarna (han är ganska bygg kunnig), men jag är ändå orolig för att skruvarna kommer lossna och skjutas ner i huvudet på mig. Borra och skruva fast takfästet i tak. Lossa ankaret med hjälp av insexnyckeln. Det finns inget värre att borra i än betongtak, tänk er själva vart alla stenar hamnar då de gjuter, självklart i botten, dvs i taket.


Utan riktiga grejor skulle jag inte ens tänka på saken. Nu har jag pratat klart och ska gå och börja med det roliga jobbet att borra i taket, har väll bara ca hål kvar sen sitter reglarna jag drar i taket, reglar utanpå detta senare för att få.


Har du betongtak, men trävägg, kan det vara bra att fundera på om det är värt besväret det innebär att borra i betong. På Clas Ohlson hittar du allt du behöver för ditt byggprojekt, stort som smått.


Följ anvisningarna nedan för att takmontera Flexiskena med Flexi takfäste.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.