fredag 3 juli 2020

Porfyrurna antikrundan

Margareta Flinks unika porfyrurna får experten att börja skaka av upphetsning. Det var en urna som jag tidigare bara sett på bild i böcker när jag läst om porfyr. Varför ställer vi in turnén? Antikrundan ställer i år in sin turné.


Vi har diskuterat alla olika möjligheter för att göra programmet. Om de är bättrade och omförgyllda, vad gör då det på värdet? En porfyrurna i Falun gör antikexpertern. Rickard Thunér blir knäsvag över en porfyrurna.


I deras hem återfinns i stället mängder av antikviteter, konst, vintageväskor, design och starka färger. Det blir sterilt och tråkigt, säger konstexperten Claes Moser. Det är som att folk bor i veterinärkliniker. Antikvitetsprogram med Anne Lundberg.


Porfyrurna antikrundan

Anne Lundberg och experterna reser runt i landet och möter människor som vill få sina antika föremål värderade. Vill du ha dem värderade i tv kan vi avslöja var du ska åka.


I de svenska entimmeslånga programmen, som spelas in på olika platser i Sverige, värderar experter antikviteter i samtal med dessas ägare. Förra säsongen hade vi fler besökare på våra inspelningar än på många år, och också fler tittare än på många år, säger programledaren Anne Lundberg.


Det ligger ett längdhopp från hamnbassängen i Landskrona och kan närmast liknas vid ett mindre slott. Ett antikvariatiskt inlägg. I afton hängde jag med till Falun. Och naturligtvis amatörvärderade jag via appen.


Porfyrurna antikrundan

I Falun har jag aldrig varit men där förevisades en mängd märkvärdiga ting, så det vete om jag inte måste ta en tur uppåt landet snart (Akta er Å och maken G!). Experterna värderar tavlor av Einar Jolin och Lars Lerin.


Porfyrurna antikrundan

KB Rosendals slott, Axel Otto Mörner, 1840-talet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.