måndag 25 maj 2020

Ojordad kontakt i jordat uttag lampa

På Clas Ohlson finns alla eltillbehör du kan tänkas behöva. Beställ online idag. Bli medlem i Club Clas och du får tillbaka 3% i bonuscheckar på allt du handlar. Skulle du köpa exempelvis en äldre lampa som har en ojordad kontakt och försöka sätta den i ett uttag som är jordat så kommer du snabbt att bli varse att detta inte är möjligt.


Idag så tillverkar man all elektronik med dubbel isolering och med platta uttag (som passar). Då är den inte märkt med dubbelkvadraten. I sådana fall är det klokt att kassera lampan och köpa en ny.


Ojordad kontakt i jordat uttag lampa

Armaturer för utomhusbruk ska ha bättre tålighet mot fukt, UV-ljus och kyla. Hur mycket bättre beror på var den ska sitta. Det har egentligen inte så mycket med skyddsklass att göra, om den är jordad eller dubbelisolerad. Att det går att ansluta en jordad stickpropp i ett ojordat uttag beror på att det är tillåtet och medför ingen ökad risk.


Så som jag tolkar texten om er lampa så får den anslutas utan att skyddsjordas och den ska heller inte skyddsjordas om rummet i övrigt saknar skyddsjord. När du köper lampa behöver du ha koll på om den är jordad eller ojordad.


Ojordade apparater ska ha dubbel isolering och vara försedda med en platt kontakt. Finns det någon lag på att det måste vara jordade uttag i en lägenhet?


Har en jättefin gammal jordglob med belysning som i dagsläget har ojordat uttag. Kan man bara byta kontakten eller måste. Hemmet - Lampa som kräver fast installation i. Därför får man inte ha en sådan gammal lampa i utrymmen där man nu har jordade uttag.


Man får alltså bara ha skyddsjordade lampor eller lampor i extraisolerat utförande. Men – man kan vanligen relativt enkelt bygga om den gamla lampan genom att komplettera med därtill avsedd isoleringsmateriel, och sedan kan man byta till euro-stickpropp.


Bor du i ett hem med ojordade uttag är det en god idé att jorda dem. DCL- uttag får aldrig installeras utan jord. Nyinstallationer av uttag för taklampor ska göras med de nya DCL-donen. I äldre anläggningar får trasiga uttag av den äldre ojordade modellen bytas ut till ett motsvarande uttag, så länge produkten finns kvar på marknaden.


Vill du inte köpa en färdig förlängningskabel (skarvsladd), får du själv tillverka en av godkända delar. Ansluter du förlängningskabeln till ett jordat uttag, måste alla delar vara i jordat utförande.


Ofta när man köper gamla lampor är det en ojordad kontakt som man inte kan stoppa in i Att ansluta en ojordad lampa till ett jordat uttag. Det går inte att stoppa in en gammal ojordad kontakt i ett jordat uttag och det är av säkerhetsskäl inte tillåtet att montera en jordad kontakt på en kabel som inte innehåller jord.


Ojordad kontakt i jordat uttag lampa

Jag har blivit lärd att man inte ska försöka sig på att skapa en egen jordning, det kan till och med vara så att försäkringar inte täcks om man gör egna komplingar. Var även noga med att följa övriga anvisningar som finns på armaturen. Det är speciellt viktigt när det gäller användningen av toppförspeglade lampor och halogenlampor.


Montering av skarvsladdar Om du sätter ihop en skarvsladd som ska användas i ett jordat uttag, måste alla delar till skarvsladden vara i jordat utförande. Köp Lampkontakter, tillbehör online på kjell.


Jag hade för mig att jag hade det här problemet med min ojordade symaskin från 50-talet (nej, jag är SÄKER på att jag hade problemet, men för mig att jag löste det så här) och att jag tog en vanlig förlängningssladd som var jordad i ena änden och ojordad i andra. MEN jag kan ha fel. Här hittar du olika tillbehör till din belysning.


Ojordad kontakt i jordat uttag lampa

Bland annat lamppropp, lampsockeladapter, lampsladd och komplett lamphållare med sladd. Vill du hänga flera lampor i grupp, då kan du köpa vår takkåpa eller vårt upphänge med flera uttag. Jordat i ojordat uttag. Stickkontakt som du själv monterar på sladden.


Ersätter en trasig kontakt på t. Passar endast i ojordade uttag. Lyfter en gammal tråd och frågar: En ojordad lampa i jordade uttag, fungerar det? De bytte elen hos mig igår och nu har jag inga lampor som fungerar i köket. Kan jag byta till jordade kontakter på mina gamla ojordade lampor ? Sådana här frågor tycker jag inte helt och hållet hör hemma för diskussion på ett träningsforum.


Denna kontakt passar till lamputtag. Kontakt till lampor ! Lampprop för sladdmontage, 2-pol, ojord För montering på ojordad lampsladd. V, Belastning: Amp.


LAMPPROPP MARKSLÖJD MED SLADD KLASS I JORDAD. Få din belysning komplett Köpte en lampa på loppis utan att kolla sladdarna. En ojordad apparat som blir strömförande i en jordad miljö kan i värsta fall vara livsfarlig. Du får inte byta en ojordad stickpropp, se bild mot en jordad.


Apparaten blir inte jordad bara för att man byter stickpropp. En jordad stickpropp i en ojordad lampa kan medföra att lampans.


Köpte en gammal hederlig Husqvarna symaskin, och givetvis sitter där en ojordad stickpropp på en ledad väl vriden kabel. Jag vill byta från ojordad stickproppskontakt till en jordad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.