fredag 9 november 2018

Motorvarningslampa

Varningslampor och kontrollampor. Det här betyder symbolen på instrumentbrädan. M Sveriges förteckning över felmeddelanden i din bil. Snåriga regler – vår besiktningsexpert reder ut vad som gäller för varningslampor.


Skulle mätaren visa för hög temperatur eller om varningslampan börja lysa ska du stanna bilen och stänga av motorn. Kör du med en överhettad motor kan den. Vad kostar det att leta fel på bilen?


Det är svårt att säga vad det exakt kostar att felsöka din bil. Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar. En morgon när jag startade den så började den lysa bara, inga felmeddelanden heller. Motorlampa blinkar?


SibbSon skrev: Detta är inte för avgas, utan motorlampan, kan vara flertal saker, lättaste är att felsöka via odb! På bilens instrumentpanel så finns det ett visst antal lampor, och om någon av dessa lyser gäller det att vara uppmärksam, då det kan indikera på att det är något fel på bilen. Lyser motorvarningslampan ? Ring våra tekniker. I lördags så gav jag fullgas.


Motorvarningslampa

Tjena min motorlampa har börjat lysa på min vutan anledning. Tack för svaren, jag skall titta på det hela under fm idag och återkommer om jag har några fler frågor i detta ärende Jag har förresten en till direkt: Läste på ett Opelforum om just denna ventil, där någon med en krånglande ventil rengjort den m rödsprit o lite sas "mekanisk" nötning o sedan fått den att fungera igen. Köpte igen en opel astra bertone -01. Se upp med: Tänd motorvarningslampa.


Motorvarningslampa

Ingår i PSA-koncernen tillsammans med Citroën. Peugeot har en del synder på sitt samvete, bland annat vissa bensinmotorer i 207-modellen. Vart och köpte en idag. Det jävligaste var att den skriver No Codes.


Så tydligen inga felkoder lagrade. Så jag påbörjade felsökning med ögon och öron och lyckades hitta en slang från vaccumgrejen till bromsarna som går in till ett T-kors där ena slangen sticker neråt och går inte att följa, den andre går till insuget. Men lampan lyser endå. T som gått 221xx mil.


Motorvarningslampa

Nu har jag bytt den och bilen går som en klocka, dock så blinkar motorvarningslampan fortfarande, har försökt att nollställa genom att lyfta. Fick plötsligt tänd motorvarningslampa, som inte försvann. Då jag har fyra månaders garanti på bilen lämnade jag in den till försäljaren, som fixade till problemet.


Tydligen var det fukt som hade satt igång varningen. Allmäna diskussioner om Volvo-lastbilar här. Det finns ju ett antal, inte jättemånga, men väldigt markanta och högfrekventa fel på Ceed. Väldigt ofta så tycks inte Kia vara medveten om det och heller inte ha någon lösning på det.


Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske. Oavsett så lyser den motorvarningslampa om din motor har ett fel i sig.


CR-V är en liten, fyrdörrars crossover SUV från japanska biltillverkaren Honda. Focus passar räkningen på många nivåer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.