måndag 20 juli 2020

Vad är reflektera

Vad betyder reflektera? Att reflektera är att ställa sig utanför sig själv och se på sig själv. Lägg gärna på ett leende när du gör det.


De dagliga reflektionerna kan ge oss många intressanta perspektiv på tillvaron. Reflektion kan öka förståelsen och förstärka samarbetet. Det är som med en bil- gör man regelbundet mindre underhåll, slipper man de där stora kostsamma reperationerna, då hela motorn havererat. En av grundförutsättningarna för att kunna reflektera på ett bra sätt är ofta att ta makten över sin egen tid.


Vad är reflektera

Det som återspeglas är inte bara fysiskt utan människan upptäcker sig själv som person. Med reflektion menas funderande, begrundan, tänkande och meditation. När du känner dig redo att reflektera över året som gått, svara då öppet och ärligt på nedanstående punkter: 1. Sammanfatta ditt år med en mening.


Här nedanför kan du se alla synonymer, motsatsord och betydelser av reflektera samt se exempel på hur ordet används i det svenska språket. Ordet kan ha flera olika betydelser.


Lägenheten är en subtilt iscensatt reflektion på gränsen mellan hägring och verklighet. Det är en nyttig reflektion att göra just i dag på nationaldagen när flaggviftandet når orgielika nivåer. En personlig reflektion är att många förortsområden kanske är för små för att kunna ha all denna samhällsservice.


Vad är reflektera

Reflexion betyder inom fysiken att ändra riktning på ljus och ljudvågor. En spegel reflekterar ljuset och kastar det tillbaka. Det innebär med andra ord att reflektion handlar om att rikta tillbaka ljuset på dig själv.


Tänd spotlighten och lys på dig själv en stund. Reflektera är ett verb Verb (av lat. verbum, ord), ordklass som innefattar ord som uttrycker handlingar, skeenden, processer, tillstånd och liknande. En vanlig minnesramsa, som även finns i många andra varianter, är Verb är någonting man gör, cyklar, tutar, springer, kör. Och ja, det kan du lika gärna göra med dig själv som du gör det i grupp.


När man reflekterar är det bra att vara i en trygg plats både i sig själv och i grupp. Det är viktigt att som tränare hitta verktyg i vardagen för att kunna sätta mål, reflektera och utvärdera sin egen prestation. Att vara tränare är en utmaning. Ibland behöver man fundera på etiska dilemman och ibland tvingas man fatta svåra beslut.


Barn befinner sig i barndomen, de är aktiva aktörer i dagens samhälle. Denna aktiva roll barn tar i dagens samhälle har en inverkan på barns perspektiv.


Detta är något vuxna bör reflektera kring när de försöker närma sig barns perspektiv. Det är lättare, för man slipper ta tag i svåra frågor om vad som kan behöva utvecklas i organisationen omkring eleven. Men det kommer inte att lösa problemen.


Ett kompensatoriskt förhållningssätt i synen på specialpedagogik hindrar skolans utveckling. Kommunikationen är en stor del av våran vardag och vårat språk påverkas och ändras ständigt, utan att vi reflekterar över det. Varje dag påverkas vårat språk och våran kommunikation och ändras ständigt.


Sociologen Erik H Erikson menar att vi har en identitet då vi vet vilka vi är, vet hur andra ser på oss och att det stämmer överens med hur vi ser på oss själva, att vi är hela personer och att vi accepterar oss själva. Jag lärde mig vad sociologi betyder och vad det innebär.


Det som var mest intressant var att vi diskuterade angående språk och varför vi snackar just så som vi gör. Vem är det som bestämmer vad som är fint när man talar, ska man se ner på en för att man talar på ett visst sätt och en sak som också var intressant som vi diskuterade om var historian som påverkar sättet. Har man inget att säga säger man "pass".


Man kan gå laget runt flera gånger - tills alla sagt det de vill säga eller tills man inte har mer tid. På så sätt kan man bygga vidare på varandras idéer och tankar. Ingen som är passiv, som fallet kan vara vid boksamtal eller skrivande i läslogg.


Men ändå är det något som skaver i mig… har jag inte bara lurat eleverna och mig själv, är en tanke som jag inte kan kasta ifrån mig. Tänk själv och reflektera, lyssna inte bara på vad någon annan säger" För åttonde året i rad presenterar stiftelsen Skiers Left den populära lavinföreläsningsserien Ride Safe. Föreläsningarna är gratis och digitala, inget max antal deltagare.


Den röda våglängden reflekteras på föremålet och in i dina ögon. Du uppfattar föremålet som rött. Något svart absorberar alla färger. Lägger du ett svart föremål i solen blir det varmt snabbare än ett vitt föremål.


Lena Mangell: Ha ett utvecklingssamtal med dig själv. Under mina år som psykolog och coach har jag hört samma sak från nästan alla mina klienter, och det är meningen ” jag vet inte vad jag vill ”. Lite mer utförligt låter det ungefär så här: ”Jag är vilsen och orolig för jag vet inte vad jag ska göra med mitt liv och mitt arbete.


Vad är reflektera

Att inte veta vad man vill i livet och i. Viktiga frågor, inte minst då ledningsgruppen har en ytterst central funktion för verksamhetens inriktning, ledning och styrning. Men, är alla ledningsgrupper så effektiva som de skulle kunna vara?


Reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar, Analysera och kritiskt granska lokala, nationella och globala samhällsfrågor ur olika perspektiv. Hur länders och regioners ekonomier hänger samman och hur olika regioners ekonomier förändras i en globaliserad värld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.