En god kommunikation inom en arbetsgrupp syftar till att skapa ett väl fungerande team som är enat och engagerat kring en gemensam målbild. Vad är kommunikationsprocessen?
Det är när ett företag eller organisation arbetar med att planera, genomföra, utreda och analysera sin kommunikation med olika intressenter. Detta beskrivs under det samlade namnet kommunikationsprocessen.
Sändaren är alltså den som för budskapet till mottagaren. Ofta ses kommunikation som en tvåvägsprocess där det sker ett utbyte av tankar, åsikter eller information, oavsett om det sker via tal, skrift eller tecken. Deltagarna har ofta någon slags överenskommelse om mål, orsak och form för kommunikationen.
Shannons kommunikationsprocess I korthet bygger den på att en avsändare sänder ett budskap. Vid sändningen sker en kodning vilket innebär att sändningsmedia väljs och ordval sker. Kommunikation studeras bland annat inom området.
Ordval och media beror på mottagare, media och syften. En kommunikationsprocess innebär enkelt sett att en sändare sänder ett budskap via en kommunikationskanal. Där efter avkodar mottagaren eller mottagarna budskapet.
Budskapet tas sedan emot av en eller flera mottagare. Med information menas t ex tankar, budskap, fakta, känslor, åsikter eller värderingar. Det nnebär ett utbyte av tankar och idéer mellan människor för att uppnå en förståelse. Det förutsätter att information utbyts mellan en sändare och mottagare.
Uppsatsen ämnar beskriva huruvida kommunikationsprocessen inom Clas Ohlson kan definieras som att informera eller kommunicera, samt hur den utifrån de ovan givna modellerna kan beskrivas. För att få svar på detta har kvalitativa intervjuer genomförs på företaget. I en kommunikationsprocess kan man kalla detta för en kanal. Utöver detta behövs förstås någon form av meddelande, samt någon som ”sänder” meddelandet och någon som ”mottager” det.
Det behövs även någon form av feedback som talar om för sändaren att meddelandet mottagits på ett korrekt vis. Denna information kan överföras direkt via den ena människans kroppsaktivitet (sändaren) till den andra människans sinnesorgan (mottagaren) eller indirekt via något hjälpmedel för kommunikation.
Bland dessa är följande fem särskilt viktiga: 1. Vanligtvis ses kommunikation som en tvåvägsprocess ( dialog) där man utbyter tankar, åsikter eller information, via tal, skrift, tecken eller kroppsspråk från yviga gester till subtil ögonkontakt. En dialog är en ömsesidig konversation mellan två eller fler deltagare.
Teorier som ser på kommunikation som överföring av ett meddelande från en plats till en annan tar inte bara hänsyn till överföring av det verbala språket, utan också överföring av attityder, känslor och erfarenheter. Vissa menar att alla processer genom vilka ett sinne kan påverka ett annat är kommunikation. Det kan till exempel vara telefon, e-post, bild eller en annons.
Det sista elementet handlar om hur meddelandet blir mottaget och tolkat av B, denna fas kallas avkodning. Den enkla modellen visar en process som kallas envägskommunikation.
Problemet i en envägskommunikation är avsaknaden av återkoppling. Kanal Första modellen. Syftet var att utveckla en enkel modell som skulle beskriva hur dåtidens informationsteknologi, telefon, telegraf och radiovågor förmedlar ett budskap.
Alla bra relationer bygger på en fin kommunikation och förståelse. Man kan kommunicera på olika sätt: muntligen, skriftligen, med olika tecken, flaggor, signaler, ansiktsuttryck etc. Ett fysiskt perspektiv 2. Det finns olika typer av kommunikation.
Vi kanske redan sitter och tänker på vad vi ska säga under tiden när vi i stället borde lyssnat. Syftet med denna uppsats är att öka förståelsen för vilka störningar som finns i kommunikationsprocessen, samt när och varför de uppstår.
Vi gjorde en jämförande undersökning för att se om det fanns några skillnader på störningar som distans- och kontorsarbetare upplevde. Massmedia består av kommunikativa medier i form av bl.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.