torsdag 18 juli 2019

Koppla extraljus till helljus

Köp extraljus styckvis eller våra färdiga paket med allt du behöver för installation! E-godkända extraljus och alla typer av ljusbil prisklasser och ljusflöden!


Vi har Upp till -50% på Extraljus. Köp Extraljus från kända fabrikat! Sveriges bästa priser. Nu ska du koppla extraljus till helljus så att allt styrs via helljusspaken i bilen, leta reda på pluskabeln som går till helljuslampan och anslut den röda kabeln till den för tillslaget.


När kabeln som går till helljuset har identifierats ska reläets tändningstråd kopplas till denna. När helljuset på bilen tänds skickas även en signal till reläet och extraljusen tänds.


Att koppla samman flera relä är väldigt enkelt, man kopplar det på så sätt att stift på vardera relä sammankopplas och därefter till en jordpunkt, detta gör man även med stift (sammankopplas) och drar dem sedan till styrströmmen från bilens original helljus (pluskabeln). Till stift på vardera relä kopplas plusmatningen från bilbatteriet, och till stift på vardera relä dras kablar till ett extraljus per relä (beroende på vilken effekt de har).


Koppla extraljus till helljus

På iär helljuset plusstyrt. Ann Sundfeldt, Hyundai Bilar AB Diskutera: Hur skulle du svara på frågan? CANBUS Modul till Helljus Flera Bilmodeller. Nu kan du äntligen koppla in en LED-extraljusramp eller andra extraljus till din nyare bil med CANBUS-system, vilket de flesta bilar har idag, särskilt de bilmodeller med LED eller Xenon i helljuset!


Canbusmodulen läser av helljussignal i bilens canbus-system och omvandlar därefter signalen till en analog 12V plus-signal. Det behövs även ett extraljuskablage sats som ser till att tända extraljuset eller LED rampen.


Modulen kopplas in på Can Bus kablaget inne i bilens kupé. För extraljusen har jag också köpt en reläsats. Bilen är en Outback diesel -09. Konvertering av original helljus till xenon - Montering och inkoppling av extraljus, halogen - Montering och inkopplong av extraljus med xenonkit Jag tror att det skulle uppskattas av många!


Till slut kändes det så jobbigt att jag stängde. En oberoende tjänst som hjälper dig jämföra produkter, priser och återförsäljare online. Gratis att använda! Alltså kommer nu eftermonterat och inkopplat Extraljus tändas samtidigt som ditt helljus tänds.


Hur vet jag om jag behöver Canbus-avkodare till min bil? Ja, den ena (vit) lär mest troligen vara konstant plus. Blå, om man använder brytaren, ger alltså signal till reläet vid tillslag.


Med dessa inkopplade kan man alltså slå på rampen utan att helljuset är på (eller ens ljuset alls). Med ljusomkopplaren till höger påi manuellt läge, så får jag en helt normal funktion som på en vanlig bil med extraljus. Från helljus, kan kopplas både med och utan strömbrytare, eller med enbart strömbrytare utan att blanda in helljuset.


Koppla extraljus till helljus

Jord Sedan måste ju extraljusen kopplas till jord också. Det spelar ingen roll om och extraljusen har samma jor se bara till att det är en bra jordpunkt.


Koppla extraljus till helljus

Hur kopplar jag enklast in extraljus på en bil utrustad med xenonljus? Jag har förstått att en vanlig inkoppling med ett ”tungdrivet” elektromekaniskt relä inte alltid är möjligt på den styrsignal som LCM- modulen skickar till xenon-reflektorerna. Jag har kopplat in mina extraljus på min Golf 5-och för att få styrstöm till relät så kopplade jag in signalsladden på helljuset i kontakten bak i lampkontakten.


Jag tror inte det fungerar på Golf 6:an, när du kör mitt på dagen så använder bilden helljusen men med svagare ljus som varselljus. Hskarvkabel med uttag för avkänningen till tex.


Denna skarvkabel sätts mellan Huttaget från helljuskontakten på bilen och till bilens helljuslampa. Det andra alternativet är ju som vanligt att skarva dig in på helljuskabeln till lyktan. Tillbehöret kopplas i anslutning till bilens ODB port (diagnostikport) där den identifierar helljussignalen. Denna typ av tillbehör krävs speciellt i senaste årsmodeller fordon med LED belysning där både halv och helljus består av LED strålkastare.


Ska koppla in mina extraljus och undrar ifall nån av er vet vilken kabel jag ska koppla den på, plus och minus är jag ju med på men för att ljusen slår på när jag drar på helljusen, har aldrig kopplat detta på en ford så vet inte riktigt vart jag ska leta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.